Panamanian literature literatura panamenho
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Panamanian literature comprises the whole of literary works written in Panama . literatura panamenha inclui a totalidade das obras literárias escritas no Panamá . Panamanian historian and essayist Rodrigo Miró (1912-1996) cites Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés as the author of the first Panamanian literary work, the story of a character named Andrea de la Roca , which was published as part of the "Historia General y Natural de Las Indias" (1535). historiador e ensaísta panamenho Rodrigo Miró (1912-1996) cita Gonzalo Fernández de Oviedo y Valdés como o autor da primeira obra literária do Panamá, a história de um personagem chamado Andrea de la Roca, que foi publicado como parte da "Historia General y Natural de las Indias "(1535). However, the first manifestations of literature written in Panama come from the 17th century with the title of " Llanto de Panamá a la muerte de don Enrique Enríquez " (Crying from Panama at the Death of Don Enrique Enríquez). No entanto, as primeiras manifestações da literatura escrita no Panamá vêm do século 17 com o título de "Llanto de Panamá a la muerte de Don Enrique Enríquez" (grito do Panamá com a morte de Don Enrique Enríquez). Although this anthology was formed during the Colony, most of the poems in it were written by authors born in Panama. Embora esta antologia foi formada durante a época colonial, a maioria dos poemas em que foram escritos por autores nascidos no Panamá. But it was not until the mid-19th century when the activity of Panamanian authors reached its maximum, and when literary production laid its foundations until the present time. Mas não foi até meados do século 19, quando a actividade dos autores panamenha alcançou o seu máximo, e quando a produção literária estabelecidas as suas bases até o presente momento.
Contents Conteúdo [hide]
1 Poetry Uma poesia
1.1 During the Colony 1.1 Durante a Colônia
1.2 Romanticism 1,2 Romantismo
1.3 Modernism 1,3 Modernismo
1.4 1930 to present 1,4 de 1930 a presente
2 Narrative 2 Narrativa
2.1 Modernism and the first Panamanian books 2,1 Modernismo e do Panamá primeiros livros
2.2 Themes of the countryside and the canal in narrative 2.2 Temas da paisagem e do canal na narrativa
2.3 Universal themes 2,3 temas Universal
2.4 Twenty-first century narrative 2,4 primeiro século narrativa Vinte
3 References 3 referências
4 External links 4 ligações externas
[ edit ] Poetry [ editar ] Poesia
[ edit ] During the Colony [ editar ] Durante a Colônia
Rodrigo Miró in his "Itinerario de la Poesía en Panamá" (Itinerary of Poetry in Panama) talks about various Spanish authors: Mateo Rosas de Oquendo, author of an autobiographic romance; Juan de Miramontes y Zuázola, author of "Armas Antárticas" (Antarctic Weapons); Juan de Páramo y Cepeda, author of "Alteraciones del Dariel" (Alterations of Darien); etc. Also, in this period arose the author of "La Política del Mundo" (Politics of the World), Víctor de la Guardia y Ayala. Rodrigo Miró, em seu "Itinerário de la Poesía en Panamá" (Itinerário da Poesia no Panamá) fala sobre vários autores espanhóis: Mateo Rosas de Oquendo, autor de um romance autobiográfico, Juan y Miramontes Zuázola, autor de "Armas Antárticas" (Antártica Armas), Juan de Cepeda y Páramo, autor de "Alteraciones del Dariel" (Alterações de Darien), etc Além disso, neste período surgiu o autor de "La Política del Mundo" (Politics of the World), Víctor de la Guardia y Ayala. "La Política del Mundo" is a "stage play" that was performed for the first time in 1809. [ 1 ] The importance of Víctor de la Guardia y Ayala is that he was born in Panama , contrary to others that came from Spain and, for this reason, for a while he was considered the "first Panamanian poet". [ 2 ] "La Política del Mundo" é uma "peça de teatro", que foi realizada pela primeira vez em 1809. [1] A importância de Víctor de la Guardia y Ayala é que ele nasceu no Panamá , ao contrário de outros que vieram de Espanha e , por este motivo, por um tempo ele foi considerado o "primeiro poeta panamenho". [2]
However, the discovery of some manuscripts which come from the 17th century caused the revision of this idea, because the first reference from this period which indicates a written production by Panamanian authors (in other words, born in Panama) dates from 1638 and it is an anthology called " Llanto de Panamá a la muerte de don Enrique Enríquez " (Crying from Panama at the Death of Don Enrique Enríquez). No entanto, a descoberta de alguns manuscritos, que vêm desde o século 17 provocou a revisão dessa idéia, porque a primeira referência a partir deste período que indica uma produção escrita por autores do Panamá (em outras palavras, nascido no Panamá) data de 1638 e é uma antologia chamada "Llanto de Panamá a la muerte de Don Enrique Enríquez" (grito do Panamá com a morte de Don Enrique Enríquez). This anthology groups works written for the death of Enrique Enríquez, governor of Panama . Este grupo antologia de obras escritas para a morte de Enrique Enríquez, governador do Panamá . It was edited for the first time in Madrid (1642) and its author was Mateo Ribera (Panamanian); also he wrote many poems in this work. Foi editado pela primeira vez em Madrid (1642) e seu autor foi Mateo Ribera (Panamá), ele também escreveu muitos poemas neste trabalho. Although most of "Llanto de Panamá"´s poems were written by Panamanians, it has many works written by Spanish authors. Embora a maioria dos "Llanto de Panamá" poemas "s foram escritos por panamenhos, que tem muitas obras escritas por autores espanhóis.
This discovery was accomplished by the Spanish diplomat Antonio Serrano de Haro, who also studied these manuscripts. Esta descoberta foi realizada pelo diplomata espanhol Antonio Serrano de Haro, que também estudou os manuscritos. A new version of this anthology was published at 1984 in a combined job between the Universidad de Panamá and the "Instituto de Cultura Hispánica". [ 3 ] This discovery confirms, in fact, that the first Panamanian literary manifestations (found until now) come from 17th century. Uma nova versão desta antologia foi publicada em 1984, em um trabalho conjunto entre a Universidade do Panamá e do Instituto de Cultura Hispânica. " [3] Esta descoberta confirma, de fato, que o primeiro panamenho manifestações literárias (encontrado até agora) vem a partir do século 17.
[ edit ] Romanticism [ editar ] Romantismo
Panama was not isolated from revolutionary movements which were seeking the independence of colonies from Spain . Panamá não foi isolado a partir de movimentos revolucionários que buscavam a independência das colônias da Espanha . The feeling of independence was growing up and it was accomplished with the Independence of Panama from Spain on November 28, 1821. O sentimento de independência foi crescendo e foi realizado com a Independência do Panamá a partir de Espanha em 28 de novembro de 1821. Like the other colonies, in Panama the Romanticism was related to liberal and nationalist ideas and the literary works are influenced by these in this period. Assim como as outras colônias, no Panamá, o romantismo estava relacionada com nacionalistas e as idéias liberais e as obras literárias são influenciadas por esses nesse período. Although there was more participation of authors in this era, most of them are amateurs and not persons who spent their whole time in artistic creation. [ 1 ] Embora não houvesse mais participação dos autores nessa época, a maioria deles são amadores e não pessoas que passavam o tempo todo na criação artística. [1]
Among the first romantic Panamanian poets we can mention are Manuel María Ayala (1785–1824) and Tomás Miró Rubini (1800–1881). Entre os primeiros românticos poetas panamenho que podemos citar são Manuel María Ayala (1785-1824) e Tomás Rubini Miró (1800-1881). Subsequently appeared José María Alemán (1830–1887), Gil Colunje (1831–1899), Tomás Martín Feuillet (1832–1899), José Dolores Urriola (1834–1883), Amelia Denis de Icaza (1836–1911), Manuel José Pérez (1837–1895), Jerónimo Ossa (1847–1907), Federico Escobar (1861–1912) and Rodolfo Caicedo (1868–1905). Posteriormente, apareceu José María Alemán (1830-1887), Gil Colunje (1831-1899), Tomás Martín Feuillet (1832-1899), José Dolores Urriola (1834-1883), Amelia Denis de Icaza (1836-1911), José Manuel Pérez (1837-1895), Jerónimo Ossa (1847-1907), Federico Escobar (1861-1912) e Rodolfo Caicedo (1868-1905).
In conclusion, the cultivation of poetry was established (in fact) in Panama with the romantic generations and it acquired a nationalist character [ 1 ] that would be the main theme in poetic works until mid-20th century when avant-garde poetry arrived in Panama. Em conclusão, o cultivo da poesia foi criada (na verdade) no Panamá com as gerações românticas e adquiriu um caráter nacionalista [1] que seria o tema principal nas obras poéticas, até meados do século 20, quando , de vanguarda da poesia chegou em Panamá .
[ edit ] Modernism [ editar ] Modernismo
In 1903, Panama separated from Colombia; this time saw the peak of modernism in Hispanic literature. Em 1903, o Panamá separou da Colômbia, desta vez viu o auge do modernismo na literatura hispânica. The first modernist was Darío Herrera (1870–1914), friend and follower of Rubén Darío , whom he met in Buenos Aires . A primeira era modernista Darío Herrera (1870-1914), amigo e seguidor de Rubén Darío , a quem ele conheceu em Buenos Aires . Another important poet was León Antonio Soto (1874–1902), who died at a young age when tortured by the police for having championed the cause of Panama. Outro poeta importante foi León Antonio Soto (1874-1902), que morreu em tenra idade, quando torturados pela polícia por ter defendido a causa do Panamá.
Two literary magazines focused mainly on the dissemination of the modernist movement: El Heraldo del Istmo (1904–1906), directed by Guillermo Andreve (1879–1940), and Nuevos Ritos (1907), founded by Ricardo Miró (1883–1940). Duas revistas literárias se concentrou principalmente na divulgação do movimento modernista: El Heraldo del Istmo (1904-1906), dirigido por Guillermo Andreve (1879-1940), e Ritos Nuevos (1907), fundado por Ricardo Miró (1883-1940). Ricardo Miró is perhaps the most prominent poet of Panamanian modernism. Ricardo Miró é talvez o poeta mais importante do modernismo do Panamá. His poem "Patria" (1909) is also famous. Seu poema "Pátria" (1909) também é famosa.
At this time, Gaspar Octavio Hernández (1893–1918), author of Melodías del pasado (1915) and La copa de amatista (1923), was also active. Neste momento, Octavio Gaspar Hernández (1893-1918), autor de Melodías del pasado (1915) e La copa de Amatista (1923), também foi muito ativo. Other notable poets of the same generation were María Olimpia de Obaldía (1891–1985) and Demetrio Korsi (1899–1957). Outros notáveis poetas da mesma geração foram Maria Olímpia de Obaldía (1891-1985) e Demetrio Korsi (1899-1957).
[ edit ] 1930 to present [ editar ] 1930 a presente
Since 1930, coinciding with the "Communal Action" ( Acción Comunal ) youth revolution, a new generation of poets, grouped around the magazine Antena , distanced itself from modernist rhetoric, instead approaching the avant-garde. Desde 1930, coincidindo com a "Ação Comunitária" (Acción Comunal) a revolução da juventude, uma nova geração de poetas, agrupadas em torno da revista Antena, distanciou-se da retórica modernista, em vez abordando a avant-garde. The main reference for this transformation was Rogelio Sinán (Taboga, 1902 – Panamá, 1994), an author who had traveled in Europe and visited the surrealists in Paris. Onda (1929) shows the influence of pure poetry; other major works by Sinan include Incendios (1944) and Semana Santa en la niebla (1949), in which dreamlike elements show his surrealist affiliation. A principal referência para esta transformação foi Rogelio Sinan (Taboga, 1902 - Panamá, 1994), um autor que tinha viajado na Europa e visitou os surrealistas em Paris. Onda (1929) mostra a influência da poesia pura, outras grandes obras de Sinan incluem incendios (1944) e Semana Santa en la Niebla (1949), na qual os elementos de sonho mostrar a sua filiação surrealista.
Surrealism is also evident in the work of Ricardo J. Bermúdez (1914), whose most famous work is Laurel de cenizas (1951). O surrealismo é também evidente no trabalho de Ricardo J. Bermúdez (1914), cujo trabalho mais famoso é de Cenizas Laurel (1951). The work of Demetrio Herrera Sevillano (1902–1950) is also a part of this avant-garde movement; his work was greatly influenced by ultraísmo . O trabalho de Demetrio Herrera Sevillano (1902-1950) também faz parte deste movimento avant garde, sua obra foi muito influenciada pela ultraísmo .
Another poet of this era, who was also a short-story writer and journalist, was Mario Augusto Rodríguez (1917). Outro poeta da época, que era também um curta-contista e jornalista, foi Mario Augusto Rodrigues (1917). In 1957, he published his poetry collection Canto de amor , a poetic history of the Panamanian nation. Em 1957, ele publicou sua poesia coleção Canto de amor , uma história poética da nação panamenha.
Other major poets of this era include Stella Sierra , Roque Javier Laurenza , Ofelia Hooper , Tobías Díaz Blaitry (1919–2006), Tristán Solarte (1934), José de Jesús Martínez , Diana Morán (1932), Alvaro Menéndez Franco (1932), Luis Carlos Jiménez Varela , José Guillermo Ross-Zanet (1930), José Franco (1931), and Elsie Alvarado de Ricord (1928–2005). Outros grandes poetas dessa época incluem Stella Serra , Roque Javier Laurenza , Ofelia Hooper , Tobias Blaitry Díaz (1919-2006), Tristán Solarte (1934), José de Jesús Martínez , Diana Morán (1932), Álvaro Franco Menéndez (1932), Luis Carlos Jiménez Varela , José Guillermo Zanet-Ross (1930), José Franco (1931), e Elsie Ricord de Alvarado (1928-2005).
Major poets of the next generation included Benjamín Ramón (1939), Bertalicia Peralta (1939), Ramón Oviero (1939–2008), Moravia Ochoa López (1941), Dimas Lidio Pitty (1941), Roberto Fernández Iglesias (1941), Eric Arce (1942), Enrique Jaramillo Levi (1944), Jarl Ricardo Babot (1945), Giovanna Benedetti (1949), Manuel Orestes Nieto (1951), Viviane Nathan (1953), Moisés Pascual (1955), Consuelo Tomás (1957), Héctor M. Collado (1960), and Pablo Menacho (1960). Grandes poetas da geração seguinte incluídas Benjamín Ramón (1939), Bertalicia Peralta (1939), Ramón Oviero (1939-2008), Morávia López Ochoa (1941), Dimas Lidio Pitty (1941), Roberto Fernández Iglesias (1941), Eric Arce (1942), Enrique Jaramillo Levi (1944), Jarl Ricardo Babot (1945), Giovanna Benedetti (1949), Orestes Manuel Nieto (1951), Viviane Nathan (1953), Moisés Pascual (1955), Tomás Consuelo (1957), Héctor M. Collado (1960), e Pablo Menacho (1960).
At the end of the 20th century emerged a new generation of poets, who began to publish after 1990. No final do século 20 surgiu uma nova geração de poetas, que começou a publicar a partir de 1990. Major poets of this era include Javier Romero Hernández (Chorrera, 1983), Sofía Santim (Panamá, 1982), Javier Alvarado (Santiago de Veraguas, 1982), Salvador Medina Barahona (Mariabé de Pedasí, 1973), Eyra Harbar Gomez (Bocas del Toro, 1972), Edilberto "Songo" González Trejos (Santiago de Veraguas, 1971), Porfirio Salazar (1970), Katia Chiari (Panamá, 1969), and Alexander Zanchez (Panamá, 1968). Grandes poetas dessa época incluem Romero Javier Hernández (Chorrera, 1983), Sofía Santim (Panamá, 1982), Javier Alvarado (Santiago de Veraguas, 1982), Salvador Medina Barahona (Mariabé de Pedasí, 1973), Eyra Harbar Gomez (Bocas del Toro, 1972), Edilberto "Songo" Trejos González (Santiago de Veraguas, 1971), Porfirio Salazar (1970), Katia Chiari (Panamá, 1969) e Alexander Zanchez (Panamá, 1968).
[ edit ] Narrative [ editar ] Narrativa
[ edit ] Modernism and the first Panamanian books [ editar ] Modernismo e do Panamá primeiros livros
The short story in Panama can be said to have begun formally in 1903, when Darío Herrera (1870–1914) published the first book of stories by a Panamanian author, Horas Lejanas , in Buenos Aires , Argentina . O conto do Panamá pode ser dito ter começado formalmente em 1903, quando Darío Herrera (1870-1914) publicou o primeiro livro de contos de um autor do Panamá, Horas Lejanas , em Buenos Aires , Argentina . Since this time, the short story has been the most important literary genre in Panama. [ 4 ] Desde essa altura, o conto foi o gênero literário mais importante no Panamá. [4]
Nearly all modernist and postmodernist poets in Panama published stories during the late 19th and early 20th centuries. Quase todos os poetas modernistas e pós-modernista no Panamá histórias publicadas no final dos anos 19 e início do século 20. Of these, Salomón Ponce Aguilera (1868–1945), Guillermo Andreve , Gaspar Octavio Hernández (1883–1940), and Ricardo Miró (1883–1940) stand out as poets whose short stories, often scattered and unpublished, were picked up and commented on by writer Mario Augusto Rodríguez in 1956. Destes, Salomón Aguilera Ponce (1868-1945), Guillermo Andreve , Octavio Gaspar Hernández (1883-1940), e Ricardo Miró (1883-1940) se destacam como os poetas cujos contos, muitas vezes dispersos e inéditos, foram selecionadas e comentadas em pelo escritor Mario Augusto Rodrigues em 1956. Other important authors of this period include José María Núñez (1894–1990), Moisés Castillo (1899–1974), and Gil Blas Tejeira (1901–1975). Outros autores importantes deste período incluem José María Núñez (1894-1990), Moisés Castillo (1899-1974), e Gil Blas Tejeira (1901-1975).
[ edit ] Themes of the countryside and the canal in narrative [ editar ] Temas da paisagem e do canal na narrativa
One notable author of the next generation was Rogelio Sinán , author of the novel Plenilunio and the collections of stories A la orilla de las estatuas maduras (1946), La boina roja y cinco cuentos (1954), Cuentos de Rogelio Sinán (1971), and El candelabro de los malos ofidios (1982). Um dos autores notáveis da nova geração foi Rogelio Sinan , autor do romance Plenilunio e as coleções de histórias de la orilla de las Estatuas maduras (1946), La roja boina cuentos y Cinco (1954), Cuentos de Rogelio Sinan (1971), e El Candelabro de los malos ofidios (1982). Other authors of this generation included Lucas Bárcenas (1906–1992), César Candanedo (1906–1993), Renato Ozores (1910–2001), Ricardo Bermúdez (1914–2000), Mario Augusto Rodríguez (Santiago de Veraguas, 1917) (author of Campo Adentro (1947), Luna en Veraguas (1948), and Los ultrajados (1994)), José María Sánchez (1918–1973), Ramón H. Jurado (1922–1978), Joaquín Beleño (1921), Carlos Francisco Changmarín (1922), Jorge Turner (1922), Tristán Solarte (1924) and José Guillermo Ros-Zanet (1930). Outros autores desta geração incluídos Lucas Barcenas (1906-1992), César Candanedo (1906-1993), Renato Ozores (1910-2001), Ricardo Bermúdez (1914-2000), Augusto Mario Rodríguez (Santiago de Veraguas, 1917) (autor de Campo Adentro (1947), en Veraguas Luna (1948), e ultrajados Los (1994)), María José Sánchez (1918-1973), H. Ramón Jurado (1922-1978), Beleño Joaquín (1921), Carlos Francisco Changmarín (1922), Turner Jorge (1922), Solarte Tristán (1924) e José Guillermo Zanet-Ros (1930). In this generation, authors cultivated nationalistic themes, either from the point of view of the cities at each end of the Panama Canal and their relation to the Canal Zone, or from rural point of view from the interior of the country. Nesta geração, os autores cultivada temas nacionalistas, quer do ponto de vista das cidades em cada extremidade do Canal do Panamá e sua relação com a Zona do Canal, ou do ponto de vista rural do interior do país.
[ edit ] Universal themes [ editar ] Temas Universal
The next generation is that of authors born since 1932. A próxima geração é a de autores nascidos desde 1932. Many of these authors are still producing literary works. Muitos desses autores ainda estão produzindo obras literárias. Major authors of this generation include Ernesto Endara (1932), Álvaro Menéndez Franco (1932), Enrique Chuez (1934), Justo Arroyo (1936), Rosa María Britton (1936), Victoria Jiménez Vélez (1937), Pedro Rivera (1939), Benajamín Ramón (1939), Beatríz Valdés (1940), Gloria Guardia (1940), Dimas Lidio Pitty (1941), Moravia Ochoa López (1941), Mireya Hernández (1942–2006), Enrique Jaramillo Levi (1944), Isabel Herrera de Taylor (1944), Raúl Leis (1947), Giovanna Benedetti (1949), Lupita Quirós Athanasiadis (1950), Rey Barría (1951), Ramón Fonseca Mora (1952), Herastro Reyes (1952–2005), Claudio de Castro (1957), Consuelo Tomás (1957), Yolanda Hackshaw (1958), Allen Patiño (1959), Rafael Alexis Álvarez (1959), Ariel Barría Alvarado (1959), Héctor Collado (1960), David Robinson (1960), Erika Harris (1963), and Rogelio Guerra Ávila (1963), Javier Stanziola (1971). principais autores desta geração incluem Ernesto Endara (1932), Álvaro Franco Menéndez (1932), Enrique Chuez (1934), Justo Arroyo (1936), Rosa Maria Brito (1936), Victoria Jiménez Vélez (1937), Pedro Rivera (1939) , Ramón Benajamín (1939), Beatriz Valdés (1940), Gloria Guardia (1940), Dimas Lidio Pitty (1941), Morávia López Ochoa (1941), Mireya Hernández (1942-2006), Enrique Jaramillo Levi (1944), Isabel Herrera de Taylor (1944), Leis Raúl (1947), Giovanna Benedetti (1949), Lupita Athanasiadis Quirós (1950), Barría Rey (1951), Ramón Fonseca Mora (1952), Reyes Herastro (1952-2005), Cláudio de Castro ( 1957), Consuelo Tomás (1957), Hackshaw Yolanda (1958), Allen Patiño (1959), Alexis Rafael Álvarez (1959), Ariel Alvarado Barría (1959), Héctor Collado (1960), David Robinson (1960), Erika Harris ( 1963), e Rogelio Guerra Ávila (1963), Javier Stanziola (1971). This generation is notable for its abandonment of criollismo as a narrative theme in favor of universal themes, and in some cases, emphasizing dream and fantasy. Esta geração é notável por seu abandono do criollismo como tema da narrativa em favor de temas universais e, em alguns casos, enfatizando o sonho ea fantasia.
[ edit ] Twenty-first century narrative [ editar ] primeiro século narrativa Vinte
Publishing for the first time after 1996, the newest generation of Panamanian storytellers has emerged. Publicação, pela primeira vez depois de 1996, a mais nova geração de contistas panamenha surgiu. Among these writers are Carlos Fong (1967), Francisco J. Berguido (1969), Carlos Oriel Wynter Melo (1971), José Luis Rodríguez Pittí (1971), Melanie Taylor (1972), Roberto Pérez-Franco (1976), Gloria Melania Rodríguez (1981), and Annabel Miguelena (1984). Entre esses escritores estão Carlos Fong (1967), Francisco J. Berguido (1969), Carlos Oriel Wynter Melo (1971), José Luis Rodríguez Pitti (1971), Melanie Taylor (1972), Roberto Pérez-Franco (1976), Gloria Melania Rodríguez (1981), e Miguelena Annabel (1984). This generation is characterized by the use of short fiction, poetic and imaginative language, and human themes, in which the individual stands out above a chaotic, typically urban environment. Esta geração é caracterizada pelo uso de contos, a linguagem poética e imaginativa, e temas humanos, no qual o indivíduo está acima de um ambiente caótico, tipicamente urbano.
[ edit ] References [ editar ] Referências
^ a b c Miró, Rodrigo (1999) (in Spanish). Itinerario de la Poesía en Panamá . ^ um b c , Rodrigo Miró (1999) (em espanhol). Itinerario de la Poesía en Panamá. Autoridad del Canal de Panamá. Autoridad del Canal de Panamá.
^ Martínez Ortega, Aristides (1992) (in Spanish). Las generaciones de poetas panameños . ^ Martínez Ortega, Aristides (1992) (em espanhol). Las Generaciones de poetas panameños. Universidad de Panamá. Universidad de Panamá.
^ Serrano de Haro, Antonio (1984) (in Spanish). Llanto de Panamá a la muerte de don Enrique Enríquez . ^ Serrano de Haro, Antonio (1984) (em espanhol). Llanto de Panamá a la muerte de Don Enrique Enríquez. Editorial Universitaria. Editorial Universitaria.
^ Jaramillo Levi, Enrique; Gajes del oficio, Panamá, 2007. ^ Jaramillo Levi, Enrique; Gajes del oficio, Panamá, 2007.
[ edit ] External links [ editar ] Ligações externas
Noticias: literatura en Panamá —Weekly newsletter from the Asociación de Escritores de Panamá (in Spanish). Noticias: Literatura en Panamá -newsletter semanal da Associação de Escritores de Panamá (em espanhol).
miniTEXTOS.org —Very short stories, poems and essays by Panamanian writers (in Spanish). miniTEXTOS.org -Muito contos, poemas e ensaios de escritores do Panamá (em espanhol).
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Texto original em inglês:
However, the discovery of some manuscripts which come from the 17th century caused the revision of this idea, because the first reference from this period which indicates a written production by Panamanian authors (in other words, born in Panama) dates from 1638 and it is an anthology called " Llanto de Panamá a la muerte de don Enrique Enríquez " (Crying from Panama at the Death of Don Enrique Enríquez).
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