segunda-feira, 7 de junho de 2010

581 - IMPÉRIO ROMANO

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Constantino e as transformações do
Império Romano no século IV *
Constantine and the transformations of the Roman Empire in the Fourth Century **
Cláudio Umpiere Carlan
Professor-Adjunto de História Antiga da UNIFAL – Universidade Federal de Alfenas (MG)
Pesquisador-associado ao NEE – Núcleo de Estudos Estratégicos da UNICAMP
Doutor em História Cultural pela UNICAMP
Assistant Teacher of Ancient History at UNIFAL – Alfenas Federal University (MG)
Assistant researcher NEE (Center of Strategic Studies at UNICAMP).
Cultural (ancient) History PhD at UNICAMP
RESUMO O artigo começa com uma descrição do mundo romano após a Tetrarquia, com a
luta pelo poder entre Constantino e, mais tarde, Licínio. Analisamos as questões políticas
relativas ao mundo romano durante o período. Enfatiza-se, nesta discussão, a importância
do uso de uma variedade de fontes: iconográficas, arqueológicas e textuais. Usando como
fonte iconográfica a coleção numismática do acervo do Museu Histórico Nacional (RJ),
utilizamos a imagem como uma fonte de propaganda, legitimando o poder imperial.
Palavras-chave Moeda, império, iconografia, poder, símbolo.
ABSTRAC T The paper aims at studying the Rome History just before Constantine ruled the
Empire, considering that Constantine is considered as a direct heir of his four predecessors.
Scholars are mostly interested in social and economic aspects, relegating to a secondary
role the raw material and even the ideological concerns, so important ideologically. The
numismatic collection stored at the National Historical Museum at Rio de Janeiro, Brazil,
serves to show how images were used as propaganda for imperial rule.
Keywor ds Coins, empire, ideology, power, symbol.
* Não foi possível utilizar as imagens fornecidas com o artigo, pois elas estavam distorcidas ou em baixa resolução.
** The images could not be published because they were deformed or in low resolution.
Cláudio Umpierre Carlan
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Depois da morte de Galério em 311, quatro imperadores
disputam o poder: Constantino, Maximino Daia, Maxêncio e Licínio.
A guerra entre eles torna-se inevitável. Licínio e Maximino
se enfrentavam no Oriente, enquanto Constantino e Maxêncio, no
Ocidente. Em um primeiro momento, Licínio e Maximino fizeram
um acordo. Em 313, Licínio casa-se com a meia-irmã de Constantino,
Flávia Júlia Constantina, com quem teve um filho, Licínio II.
Por razões políticas, volta-se contra Maximino Daia, derrotando-o
no mesmo ano. Maximino foi condenado à morte. Desse modo, o
Oriente voltou a ter um único senhor.
Com a derrota e morte de Maxêncio em 312, na ponte Mílvia,
uma nova aliança é estabelecida entre Constantino e Licínio.
Após alguns enfrentamentos iniciais, firmaram a paz em Sérdica,
no ano de 317. Durante esse período, ambos nomearam novos
césares, segundo as suas conveniências, membros da sua família,
independentemente da idade.
O próprio Senado Romano, por causa do aumento dos impostos,
pediu a Constantino que invadisse Roma, expulsando Maxêncio.
Essa passagem foi ricamente descrita por Eusébio de Cesareia e
Lactâncio. Na realidade, o exército de Constantino era bem inferior
ao de Maxêncio, mas, como comandante militar, Constantino era
superior ao rival. Napoleão Bonaparte, imperador francês, já dizia
no século XIX: “é melhor um exército de coelhos comandados por
um leão, do que um exército de leões comandados por um coelho”.
Em 313, já como senhor do Ocidente, Constantino assina o Edito
de Milão, com Licínio, senhor do Oriente.
Reunidos em Milão, em 313, Constantino e Licínio assinam
o Edito de Milão. Em resumo, o documento declarava que o Império
Romano seria neutro em relação ao credo religioso, acabando
oficialmente com toda perseguição sancionada oficialmente, especialmente
ao Cristianismo. A aplicação do Edito fez devolver os
lugares de culto e as propriedades que tinham sido confiscadas dos
cristãos e vendidas em praça pública. O Edito deu ao Cristianismo
(e a todas as outras religiões) o estatuto de legitimidade, comparável
com o paganismo e, com efeito, desestabeleceu o paganismo como
a religião oficial do Império Romano e dos seus exércitos.
Na tentativa de consolidar a totalidade do Império Romano
sob o seu domínio, Licínio em breve armou seu exército contra
Constantino I. Como parte do seu esforço de ganhar a lealdade
dos seus soldados, Licínio dispensou o exército e o serviço civil da
política de tolerância do Edito de Milão, permitindo-lhes a expulsão
dos cristãos. Em resumo, Licínio torna-se um perseguidor. Depois de
novos enfrentamentos, em 324, Constantino reunifica o império.
After Galerius’ death in 311, four emperors contend
for power: Constantine, Maximinus Daia, Maxentius
and Licinius. The war among them becomes
inevitable. Licinius and Maximinus meet face to face
in the East, while Constantine and Maxentius meet
in the West. At first, Licinius and Maximinus struck
a deal. In 313, Licinius marries Constantine’s halfsister,
Flavia Julia Constantia, with whom he bore a
son, Licinius II. For political reasons, he turns against
Maximinus Daia, defeating him on the same year.
Maximinus was sentenced to death. That being so,
the East was owned by one ruler once again.
With Maxentius defeated and killed in 312, at Milvian
bridge, a new alliance is settled between Constantine
and Licinius. After a few initial confrontations,
they signed a peace agreement at Serdica, in the year
of 317. During this period, both appointed new caesars,
according to their conveniences, as their family
members, regardless of their age.
The Roman Senate itself (due to the raise of taxes)
requested Constantine to invade Rome, driving out
Maxentius. This passage has been splendidly described
by Eusebius of Cesarea and Lactantius. In fact, Constantine’s
army was far inferior to Maxentius's, but,
as a military leader, Constantine was superior to his
opponent. Napoleon Bonaparte, the French emperor,
had already said in the Nineteenth Century: “It's better
to have an army of rabbits led by a lion than an army
of lions led by a rabbit.” In 313, already as the lord of
the West, Constantine signs the Edict of Milan with
Licinius, the lord of the East.
Assembled in Milan, in 313, Constantine and Licinius
sign the Edict of Milan, which in short stated
that the Roman Empire would be neutral to religious
creeds, putting an end to all officially sanctioned persecutions,
especially regarding Christianity. The enforcement
of the Edict gave back the places of worship
and properties that had been seized from Christians
and sold in public. It gave Christianity (and all other
religions) a legitimacy status, in comparison with paganism
and, indeed, destabilized paganism as the official
religion of the Roman Empire and its armies.
In an attempt to consolidate the whole Roman
Empire under his rule, Licinius soon set up his army
against Constantine I. As part of his effort to win
over the loyalty of his soldiers, Licinius rid the army
and the civil service of the tolerance policy of the
Edict of Milan, allowing them to drive out the Christians.
In short, Licinius became a persecutor. After
new confrontations, in 324, Constantine reunites the
Empire.
Constantine orders the execution of Licinius, his
brother-in-law, and the latter’s son, Licinius II, in 325,
after having promised he would not do it (Eusebius of
Constantino e o Império no séc. IV
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Constantino, além de mandar executar Licínio, seu cunhado,
e o filho dele, Licínio II, em 325, depois de prometer publicamente
não fazê-lo (Eusébio de Cesareia cita em seus escritos que Licínio
estava à frente de uma série de intrigas), meses depois mandou executar
Crispo, seu filho mais velho (seu César e vencedor de Licínio
na batalha naval de Crisópolis, em 324), o que lhe permitiu o acesso
ao Bósforo e às províncias orientais de Licínio.
As razões dessa execução ainda são um tanto obscuras. Alguns
historiadores como Zósimo, no século V, e João Zonaras, no
século XII, relatam um envolvimento amoroso entre a madrasta,
Fausta (293-326), filha de Maximiano, também condenada à morte,
por adultério, e Crispo (305-326).
Outras teorias acrescentam que Fausta estava com medo de
que o filho do primeiro casamento fosse o sucessor de Constantino;
e Crispo, filho de Constantino com Minervina (pouco sabemos
dessa união), educado por Lactâncio, já havia demonstrado
sua competência como militar e administrador sendo considerado
como o neto favorito de Helena (mãe de Constantino). Influenciado
pela mãe e atormentado após descobrir a inocência do filho (causa
principal da condenação de Fausta), Constantino teria aceito o batismo,
que segundo Eusébio de Cesareia, perdoaria seus pecados.
O compositor italiano Donizetti, em 1831, escreveu a ópera Fausta,
que narra boa parte dos acontecimentos.
Durante todo o seu reinado, dedicou-se a reformar profundamente
o Império. Modificou a composição do Senado, cujo
conselho estava composto por 600 membros, aumentando para
2.000 magistrados. Outra inovação foi a reforma da prefeitura do
pretório: os comandantes da guarda imperial se converteram em
altos funcionários provinciais, dotados de amplos poderes civis,
responsáveis por manter a ordem pública e as finanças.
Apesar de não retornar à antiga forma de governo de que seu
pai fez parte, Constantino limitou-se, dois anos antes de sua morte,
a dividir o governo dos territórios em cinco partes: três partes, as
maiores, seriam entregues a seus três filhos; as outras duas, a três
de seus sobrinhos. Ou seja: coube ao filho mais velho, Constantino
II, a Bretanha, a Gália e a Espanha; Constâncio II ficou com a rica
parte oriental do Império, que desde 333 governava como César em
Antioquia; o mais jovem, Constante, ficou com a Itália, a África e
a Panônia. Os primos Flávio Júlio, Dalmácio e Anibaliano ficaram,
respectivamente, com os Bálcãs e a Ásia Menor.
A ascensão de Constantino esteve ligada à transformação
do Cristianismo. Os relatos de Eusébio de Cesareia, seu biógrafo,
retratam o sonho de Constantino, à tarde, antes da batalha da ponte
Cesarea cites in his writings that Licinius was leading
a series of plottings). A few months later, the Emperor
ordered the execution of his eldest son, Crispus (his
Caesar and the defeater of Licinius at the Battle of
Chrysopolis in 324), who gave Constantine access to
Bosporus and to Licinius’ eastern provinces.
The reasons for this execution are still quite obscure.
Some historians such as Zosimus, in the Fifth
Century, and John Zonaras, in the Twelfth Century,
recount the amorous involvement between the stepmother,
Fausta (293–326), Maximianus’ daughter,
also sentenced to death for adultery, and Crispus
(305 – 326).
Other theories add that Fausta feared that his son
from his first marriage would become the successor
to Constantine; and Crispus, Constantine’s son with
Minervina (we know little about this union), brought
up by Lactantius, had already shown his skills as a
military man and ruler, the favourite godson of Helena’s
(Constantine’s mother). Influenced by his mother
and tormented upon finding out about his son’s innocence
(the main reason behind the conviction of
Fausta), Constantine would have accepted the baptism,
which, according to Eusebius of Caesarea, would
bring forgiveness to his sins. Italian opera composer
Donizetti, in 1831, wrote “Fausta”, which narrates the
greater part of these events.
During his entire reign, Constantine devoted himself
to profoundly reforming the Empire. He changed
the Senate composition, whose council had 600 members,
augmenting it to 2,000 magistrates. Another innovation
was the reform of the praetor’s town hall: the
Imperial Guard commandants became high provincial
employees, gifted with ample civil powers, and with
the responsibility of maintaining public order and the
finances.
Although he did not return to the old form of
government his father had been part of, Constantine
limited himself, two years before his death, to dividing
the ruling of the territories into five parts: three of
them, the bigger ones, would be handed over to his
three sons; the other two over three of his nephews.
That is: the eldest son, Constantine II, received Britain,
Gaul and Spain; Constantius II already had the
rich eastern part of the Empire which, since 333, he
ruled, based in Antioch, as Caesar; the youngest, Constans
was given Italy, Africa and Pannonia. The cousins
Flavius Julius, Dalmatius and Hannibalianus were
given, respectively, the Balkans and Asia Minor.
Constantine’s ascension was associated with the
transformation of Christianity. In his accounts, Eusebius
of Cesarea, Constantine’s biographer, depicts
Constantine's afternoon dream, before the Battle
at Milvian bridge. He ordered to be painted on his
Cláudio Umpierre Carlan
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Mílvia. Ordenou pintar nos escudos de suas tropas o monograma
cristão (☧). Assim venceu o usurpador Maxêncio. Essa passagem é
citada por Lactâncio e Eusébio de Cesareia, este último a cita duas
vezes: na História Eclesiástica e De Vita Constantini. A tradição cristã
diz que pouco antes de entrar em combate contra Maxêncio, o imperador
“rezava e fazia frequentes súplicas”, segundo o seu amigo
e biógrafo Eusébio de Cesareia, quando surgiu um sinal divino no
céu: as iniciais da palavra Cristo em grego (ΧΡ), acompanhada da
inscrição in hoc signus vinces (com esse sinal vencerás). Constantino
teria mandado pintar o sinal nos escudos dos soldados, vencendo,
assim, a batalha. Segundo o retórico cristão Lactâncio, contemporâneo
de Eusébio de Cesareia, a visão de Constantino ocorreu durante
o sono, pouco antes do combate. Lembramos, ainda, que Eusébio
escreveu a sua obra em grego, e Lactâncio, em latim.
O símbolo (☧), ΧΡ, as iniciais da palavra Cristo em grego,
pode ser encontrado na bandeira do Estado do Vaticano, na estola
dos bispos católicos e na sacristia das igrejas, entre outros lugares.
A data do Natal, 25 de dezembro, foi oficializada por Constantino.
Era o dia do culto ao Deus Sol, Apolo. Antes disso, o Natal era
comemorado no dia 6 de janeiro (hoje dia de Reis). Na época, para
popularizar a religião, trocavam as datas festivas.
Constantino tinha inicialmente uma religião solar, de tendência
monoteísta, culto ao Sol ou sol invictus. Ele se considerava
inspirado por um Deus Único, mas mal definido, e mantinha as
funções de pontifex maximus (Sumo Pontífice, sacerdote do Colégio
dos Pontífices, mais alto cargo religioso em Roma, desde o século
VII a.C.) e mestre do paganismo.
O historiador paulista Pedro Paulo Funari define essa suposta
conversão de Constantino como um jogo político. Segundo o autor:
Assim o imperador Constantino concedeu aos cristãos, por meio do
chamado Edito de Milão, em 313, liberdade de culto. Em seguida,
esse mesmo imperador procurou tirar vantagem e interveio nas
questões internas que dividiam os próprios cristãos e convocou um
concílio, uma assembleia da qual participavam os principais padres
cristãos. Nos Concílios foram discutidas as diretrizes básicas da doutrina
cristã. Depois, Constantino cuidou pessoalmente para que as
determinações do concílio fossem respeitadas, ou seja, passou a ter
um controle muito maior dos cristãos e suas ideias. Antes de morrer,
o imperador resolveu batizar-se também (FUNARI, 2002, p. 143).
No campo econômico, com o intuito de controlar a inflação,
Constantino criou uma nova moeda de ouro, o solidus, diminuindo o
peso do aureus (antiga moeda de ouro). Essa moeda teve a primeira
troops' shields the Christian monogram (☧). And so
he defeated the usurper Maxentius. This passage is
quoted by Lactantius and Eusebius of Cesarea, the
latter quotes it twice: on Ecclesiastic History and De Vita
Constantini. According to Christian tradition, just before
going into battle against Maxentius, the emperor
“prayed and often begged”, according to his friend and
biographer Eusebius of Cesarea, when there appeared
a divine sign up in heaven: the Greek initials for Christ
(XP), followed by the inscription in hoc signus vinces
(with this sign thou shall win). Constantine would
have ordered it to be painted on the soldier's shields,
thus winning the battle. According to the Christian
rhetorician Lactantius, a contemporary of Eusebius
of Cesarea, Constantine's vision happened during
his sleep, right before the battle. We also recall that
Eusebius wrote his work in Greek, and Lactantius
wrote his in Latin.
The symbol (☧), XP, the Greek initials for Christ,
can be found on the Vatican State flag, on the catholic
bishops’ stole and in churches’ sacristies, among
others. The Christmas Day, December 25, was made
official by Constantine. It was the celebration day for
the Sun God, Appollo. Before, Christmas Day was
celebrated on January 6 (nowadays is Three Kings
Day). At the time, in order to popularize religion,
holidays would be shifted.
Constantine initially followed a solar religion, of
monotheistic tendency, the cult to the sun or sol invictus.
He considered himself inspired by the One God, who
was badly defined, and kept the functions of pontifex
maximus (Sovereign Pontiff, a priest from the Pontiff
School, the highest religious duty in Rome since the
5th Century B.C.) and of master of paganism.
The São Paulo based historian Pedro Paulo Funari
defines this supposed conversion of Constantine as a
political play. According to the author:
Thus Emperor Constantine bestowed upon the
Christians, by what was called the Edict of Milan, in
313, the freedom of worship. Afterwards, the same
emperor sought to take advantage of it and interfered
in the internal issues that divided the Christians
themselves and summoned up a council, an
assembly composed of the most important Christian
priests. These councils discussed the basic policies
of the Christian doctrines. Then Constantine made a
personal point in ensuring that the council decisions
were kept, i.e., he ended up gaining greater control
over the Christians and their ideas. Before he died,
the emperor also decided to be baptized. (FUNARI:
2002, 143 pages).
Economically wise, in order to control inflation,
Constantine created a new golden coin, solidus, reducConstantino
e o Império no séc. IV
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cunhagem em 310 e conseguiu estabilizar rapidamente o sistema
monetário. O solidus circulava só entre a elite político-econômica,
e não entre as classes mais baixas, que continuavam utilizando
moedas de bronze, cobre ou prata, que eventualmente sofriam as
devidas desvalorizações.
Em 324, é cunhado o miliarense, moeda de prata que poderia
chegar ao valor de 1/12 do solidus aureus. Quanto à massa em
circulação, era constituída por espécies de cobre e bronze, de peso
variável.
Constantino apoderou-se dos tesouros do antigo rival Licínio,
mas dois anos mais tarde, a maior parte das casas monetárias,
fundadas por Diocleciano, era fechada. Em 332, graças ao confisco
dos bens dos templos pagãos, foi possível reabri-las.
Na administração, ocorreram alterações significativas nas
funções. O ministro do tesouro real, o rationalis, cedeu lugar ao conde
das liberalidades sagradas; e o procurator rei privatae passou a ser chamado
conde dos bens privados, na organização dos bens e da fortuna do príncipe
para que revertessem as rendas do ager publicus, dos domínios
confiscados, das terras municipais e os recursos dos templos.
De fato, a política constantiniana de grandes despesas não
conseguiu deter a inflação. Um fato importante que gerava o aumento
dos preços era a prática do fornecimento de pão, que a
princípio era gratuito, passando, em seguida, a um preço reduzido,
bem como as distribuições de azeite e de carne de porco, que aumentaram
à medida que eram ampliadas as fronteiras imperiais.
Com a morte de Constantino em 337, teve início um período
de lutas internas pelo poder. Os numerosos meios-irmãos e sobrinhos
de Constantino foram assassinados por políticos poderosos.
Constâncio II defendia uma sucessão dinástica ordenada, livre da
disputa entre os diversos ramos da família. Essa ideia, assassinato
dos membros da família, foi defendida por Helena (futura Santa
Helena), mãe de Constantino, sendo provável que Constâncio II,
o homem-forte do novo regime, tenha ordenado o massacre. Deixou
vivos, por razões sucessórias (também como refém) os jovens
primos Constâncio Galo e Juliano. Mais tarde, ambos assumiram
a função de César, primeiro Galo, depois Juliano.
Depois da morte de Constantino em 337, o massacre de seus
familiares, a morte de Constantino II (317-340) e Constante (320-
350), o Império retorna às mãos de um único senhor, Constâncio
II (317-361), responsável pelo reinado mais longo do século IV,
após a morte do pai.
Os problemas administrativos e a questão sucessória levam
Constâncio a nomear seu primo, Constâncio Galo como César. As
ing the weight of the aureus (an ancient golden coin).
This new coin was first issued in 310 and managed
to quickly stabilize the monetary system. The solidus
flowed only among the politico-economical elite, not
among the lower classes, who kept using bronze, copper
and silver coins, which ended up getting its due
devaluations.
In 324, the silver miliarense is coined. It could reach
the value of 1/12 of the solidus aureus. As for the circulation
mass, it is composed of copper and bronze,
of variable weights.
Constantine got hold of his old rival Licinius’ treasures,
but two years later, most of the mints founded
by Diocletius had been shut down. In 332, thanks to
the seizure of goods from pagan temples, it became
possible to reopen them.
In the administration, there were significant
changes of duties. The Secretary of the Royal treasure,
the rationalis, surrendered to the count of holy liberties; and
the procurator rei privatae became the count of private properties,
to organize the prince's properties and fortunes
in order to revert the proceeds of the ager publicus, of
the seized domains, of the municipal lands and the
temples’ resources.
Laudatory coins were meant to send a message
of praise and commitment between ruler and ruled.
Constantine intended to celebrate his 20th year of rule
by coining similar pieces of the Tetrarchy (of which
he considered himself a legitimate successor). The star
after the inscription VOT XX refers to the times of
Octavius Augustus (himself a legitimate Julius Caesar
successor, murdered at the Senate). Octavius would
have seen a shooting star or comet crossing the skies.
He interpreted this as a message from Julius Caesar,
acknowledging Augustus as his successor, thus legitimizing
the imperial power. This coinage dates back
to 324 – 325, in Heraclea (Macedonia). It is an aes, a
small bronze coin, one of Rome’s most ancient coinages.
It was utilized mainly for the payment of troops
and small economic operations.
Indeed, Constantine’s policy of huge expenses
could not stop the inflation. An important fact that
shot the prices up was the practice of supplying bred,
which, initially was for free, and later was sold with
a reduced price, as well as the distribution of oliveoil
and pork. which were raised as imperial frontiers
were broadened.
In 321, the Emperor signs the Edict of Constantine,
establishing Sunday as “day of rest”, except for
the peasants. About this, the Justinian Code gives
us a plausible explanation. No other day was more
appropriate for planting than Sunday (the day of the
Sun, according to the code), besides having to take
advantage of good weather (divine conception). We
Cláudio Umpierre Carlan
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intrigas palacianas e a instabilidade de Galo levam-no a ser executado
sob a acusação de traição. Seu irmão Juliano é chamado à
presença de Constâncio em Mediolanum (Milão). Em 355, foi nomeado
César da parte ocidental do Império e casou com a irmã do
imperador. Nos anos seguintes, lutou contra as tribos germânicas
que tentavam entrar em território do Império. Nesta luta, distinguiuse
como estrategista, administrador e legislador. Recuperou Colônia
Agripina (Colônia, Alemanha) em 356, derrotando os alamanos (em
Argentoratum, na Batalha de Estrasburgo, França / Alemanha)
assegurando a fronteira do Reno por outros cinquenta anos.
Em 360, Constâncio lhe ordenou transferir suas tropas da
Gália, comandadas por Juliano, para o exército do leste. Tanto Juliano
quanto seus soldados não gostaram da atitude de Constâncio,
o que provocou uma insurreição que fez com que as tropas da Gália
proclamassem Juliano, Augustus e novo imperador. Não houve uma
luta propriamente dita entre Constâncio e Juliano. Constâncio II
morreu de peste (peste bubônica, muito comum na época) quando
se deslocava para a Gália. As próprias legiões de Constâncio reconheceram
Juliano como único imperador.
Como profundo conhecedor da lei, Juliano elaborou um
corpo legislativo e restabeleceu a posição dos senadores municipais
e recuperou o estado lastimável em que se encontravam as
cúrias. É bom lembrar que a aplicação de suas leis ocorreu em
todo o território romano, ocidental e oriental. Influenciado pelos
fundamentos aristotélicos sobre a lei, tentou associar essa teoria
com a sua prática legislativa.
Durante a luta contra os persas sassânidas, Juliano sofreu um
ferimento mortal por uma flecha ou lança. Libânio, filósofo e amigo
pessoal do imperador, escreveu que Juliano foi assassinado por
um soldado cristão de seu próprio exército, embora essa acusação
não fosse corroborada por Amiano Marcelino nem por nenhum
outro historiador contemporâneo. Joviano, seu sucessor, governou
apenas oito meses.
Valentiniano e Teodósio: uma nova dinastia?
Valentiniano I (321-375), antigo comandante militar durante
o governo de Juliano e Joviano, foi proclamado imperador pelo
exército de Niceia. Instalou-se em Mediolanum (Milão) e associou-se
ao seu irmão Valente. Conseguiu expulsar os alamanos da Gália e
estabeleceu a paz na Bretanha, sufocando uma série de revoltas.
No ocidente, Valentiniano I foi sucedido por seus filhos Graciano
e Valentiniano II, que na ocasião estavam com 16 e 4 anos.
Ambos foram controlados, reciprocamente, por seus conselheiros. Esuse
as reference the Codex Justinianus, lib. 13, it.
12, par. 2. CORPUS JURIS CIVILIS (CODEX)
DN JUSTINIANI SACRATISS. Libri XII. Basilae
(Switzerland): Apud. Jo. Hervaeum, 1541, 890 pages,
from the collection of the National Library, Rio de
Janeiro, Rare Works Section.
With Constantine’s death in 337, there began a
period of internal struggles for power. Constantine’s
numerous half-brothers and nephews were murdered
by powerful politicians. Constantius II advocated
an orderly dynastic succession, free from disputes
among several family members. This idea, murdering
family members, was supported by Helena (future
Saint Helena), Constantine’s mother. Probably,
Constantius II, the strongman of the new regime,
ordered the massacre. He let alive, for successional
reasons (also as hostages) the young cousins Gaius
Constantius and Julian. Later on, both took over as
Caesar, first Gaius, then Julian.
After Constantine’s death in 337, his family’s massacre,
Constantine II’s (317 – 340) and Constans’
death (320 – 350), the Empire returns to the hands
of one lord, Constantius II (317 - 361), responsible
for the longest reign of the fourth century, after his
father’s death.
Administrative problems and the successional issue
lead Constantius to appoint his cousin Gaius Constantius
as Caesar. His instability and palace conspiracies
lead Gaius to be executed under the charge of
treason. His brother Julian was summoned up to the
presence of Constantius in Mediolanum (Milan). In
355, he was designated Caesar of the Western Empire
and married the Emperor’s sister. In the following
years, he fought the Germanic tribes that attempted
to enter the Empire territories. In this struggle, he
stood out as a strategist, administrator and legislator.
He took back Colonia Agripina (Koln, Germany) in
356, defeating the Alamanni (in Argentoratum, at the
Battle of Strasbourg, France/ Germany) securing the
Rheine border for another fifty years.
In 360, Constantius ordered him to transfer his
troops from Gaul to the eastern army. Both Julian
and his soldiers were not pleased with Constantius
attitude, which caused an insurrection that led the
Gaul troops to announce Julian as Augustus and the
new emperor. There was not exactly a fight between
Constantius and Julian. Constantius II died by plague
(the bubonic plague, very common at the time) as
he headed towards Gaul. Constantius’ own legions
acknowledged Julian as the sole emperor.
As a profound expert of laws, Julian developed
a legislative body, establishing again the municipal
senators’ position and recovering the pitiful state the
curias were in. It is worth remembering that his laws
Constantino e o Império no séc. IV
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ses governos não foram suficientemente fortes, e o usurpador Magno
Máximo assassinou Graciano em Lion (França) e instalou sua corte
em Trèveres (Trier, Alemanha), esperando o reconhecimento de seu
poder por parte de Teodósio, que governava o oriente desde 379.
Teodósio I (346-395), filho de Flávio Teodósio, um general
de Valentiniano I, condenado à morte por Valentiniano I, recebeu
de Graciano a parte oriental do Império em janeiro de 379. Seus
primeiros anos de governo estiveram ligados aos problemas com os
invasores godos. Em 382, firmou um tratado com eles, por meio do
qual poderiam se estabelecer em território romano, porém deveriam
integrar-se ao exército como federados. Mais tarde, Teodósio assina
um acordo com os persas sassânidas, poderoso império rival de
Roma no século IV.
Durante o ano de 387, Máximo invade a Itália, destronando
Valentiniano II, que consegue refúgio no Oriente com Teodósio.
Em resposta, o Imperador do Oriente marchou contra Máximo em
388, vencendo o usurpador, que morreu em combate. Restabeleceu
assim, Valentinano II como Imperador do Ocidente.
Um ano depois, Valentiniano aparece morto, supostamente
por suicídio. Arbogasto, general franco, escolhe Flávio Eugênio
como Imperador. Eugênio, pagão, tenta restaurar o culto aos deuses,
sendo derrotado e morto pelas tropas de Teodósio em Aquileia. O
Império é unificado pela última vez. Toda a corte é assentada em
Milão, nova capital.
Teodósio morreu na cidade de Milão em janeiro de 395. Foi
o último imperador que, graças à sua habilidade pessoal e sua força
de caráter, exerceu um controle sobre o Império Romano. Deixou
o poder nas mãos de seus filhos Arcádio (377 ou 378-408), em
Constantinopla, e Honório (387-423), em Milão. Apesar de nenhum
dos dois ter a personalidade ou o carisma do pai, a sucessão
transcorreu sem resistência.
Considerações Finais
Arcádio morreu em 408, e seu filho Teodósio II, coimperador
desde 402, com um ano de idade, o sucedeu. Em 423, morre Honório,
depois de um reinado de atividade nula. Em 425, Valentiniano
III, filho de Gala Placídia, irmã de Honório, é instituído Imperador
do Ocidente. Com apenas seis anos de idade, a regência coube à
sua mãe, e a partir de 433, o poder passou para o magister militum
(mestre dos soldados) Flávio Aécio. Nesse período, os Vândalos
instalaram-se no império, e os hunos cruzam as fronteiras.
A continuidade dinástica não impediu as rivalidades políticas
entre os partidários de um ou outro imperador. Mas, apesar da
were applied all over the western or eastern Roman
territories. Influenced by Aristotelian principles of
law, he attempted to link this theory with his legislative
experience.
During the fight against the Sassanid Persians,
Julian sustained a mortal wound from an arrow or a
spear. Libanius, a philosopher and personal friend of
the emperor’s, wrote that Julian had been murdered
by a Christian soldier of his own army, though this
charge was confirmed neither by Ammianus Marcellinus
nor by any other contemporary historian. His
successor, Jovian, ruled for only eight months.
Valentinianus and Theodosius: a new dynasty?
Valentinianus I (321 – 375), an old military commandant
during Julian and Jovian’s rule, was proclaimed
emperor by the army of Nicaea. He settled
at Mediolanum (Milan) and joined his brother Valens.
They managed to drive the Alamannis out of Gaul
and installed the peace in Britain, suppressing a series
of uprisings.
In the West, Valentinianus I had been succeeded
by his sons Gratian and Valentinianus II, who at the
time were aged 16 and 4, respectively. Both were
controlled, reciprocally, by their counselors. These
governments were not sufficiently strong, and the
usurper Magnus Maximus assassinated Gratian at
Lyon (France) and settled his household at Trèveres
(Trier, Germany), expecting the acknowledgement
of his power by Theodosius, who had been ruling
the east since 379.
Theodosius I (346 – 395) the son of a general of
Valentinianus I, Flavius Theodosius, sentenced to
death by the same, received from Gratian the eastern
part of the empire in January of 379. His first years as
a ruler were connected to the problems of the Gothic
invaders. In 382, he made a pact with them, where
they could settle in Roman territory, nevertheless they
should join the army as federates. Later on, Theodosius
signs a treaty with the Sassanid Persians, a powerful
rival empire of Rome in the fourth century.
During 387, Maximus invades Italy, dethroning
Valentinianus II, who finds refuge in the East with
Theodosius. In response, the Emperor of the East
marched against Maximus in 388, defeating the
usurper, who died in combat. Thus he reinstated
Valentinianus II as Emperor of the West.
One year later, Valentinianus turns up dead, supposedly
by suicide. Arbogast, a Frankish general,
elected Flavius Eugenius as Emperor. Eugenius, a
pagan, tries to restore the cult of gods, being defeated
and killed by Theodosius’ troops in Aquilea. The
Empire is unified for the last time. The whole court
is settled in Milan, the new capital.
Cláudio Umpierre Carlan
34 rhaa 11
pouca idade dos governantes, a influência dos seus generais e ministros
foi de suma importância para uma efêmera estabilidade política
nesses tempos extremamente difíceis para o Império Romano.
Nesse período ocorreram menos desordens do que nos anteriores.
Efetivamente após ter conhecido uma dinastia constantiniana
e uma valentiniana, o século V conhece uma dinastia teodosiana,
ambas interligadas entre si pelo casamento dos seus membros.
Começa a surgir um sentimento de lealdade monárquica,
apesar de uma série de transtornos. A melhor prova disso é que,
apesar de toda a carência militar e política, os filhos de Teodósio I
morreram de morte natural.
A ideia familiar foi suficientemente forte para que, de uma
dinastia a outra, se procurasse criar um laço por meio do matrimônio.
Valentiniano casa o filho Graciano, então como dezesseis
anos, com a neta de Constantino, de treze anos. E Teodósio, por
sua vez, desposou a filha de Valentiniano.
Lentamente, vai-se instalando nas vastas regiões imperiais um
respeito ao imperador como governante supremo. Por este motivo,
não podemos considerar completamente ineficazes os esforços das
dinastias do Baixo Império para regularizar a transmissão de poder,
uma herança que os reis medievais vão aproveitar muito bem, para
legitimar e consolidar seus reinos.
Uma nova capital é efetivada, Constantinopla, antiga colônia
grega de Bizâncio. A sua vida política, econômica e social, aos poucos
vai se fortalecendo, rivalizando com a próprio Roma. A ideia
de Constantino era enfraquecer o incontrolável Senado Romano,
estabelecer um eixo político-econômico mais próximo aos bálcãs,
protegendo a área contra uma futura invasão persa.
As bases das reformas de Constantino foram mantidas pelos
seus sucessores. A aliança com a Igreja, legítima herdeira de Cristo e
do Império, tornou-se cada vez mais forte. Com isso, está formado
uma das bases do pensamento político medieval. O Sumo Pontífice,
bispo de Roma, e as dinastias bárbaras/germânicas.
Agradecimentos
À Universidade Estadual de Campinas, em especial a Pedro
Paulo Abreu Funari, pela oportunidade de trocarmos ideias; e a
Maria Beatriz Florenzano, Ciro Flamarion Santana Cardoso, Margarida
Maria de Carvalho, Vera Lúcia Tosttes, Rejane Maria Lobo,
Eliane Rose Nery.
A responsabilidade pelas ideias restringe-se ao autor.
Theodosius died in the city of Milan, in January
395. He was the last Emperor who, thanks to his personal
skill and strength of character, exerted control
over the Roman Empire. He handed over the power
to his son Arcadius (377 or 378 – 408), in Constantinople,
and Honorius (387 – 423), in Milan. Although
neither had their father’s self-expression or charisma,
the succession went by with no resistance.
Final Considerations
Arcadius died in 408, and his son Theodosius II,
co-Emperor since 402, aged 1, succeeded him. In 423
Honorius dies after a reign of useless activity. In 425,
Valentinianus III, son of Galla Placidia (Honorius’
sister), is appointed Western Emperor. At only 6 years
of age, the regency fell to his mother, and from 433
on the power was handed over to the magister militum
(master of the soldiers) Flavius Aetius. During this
period, the Vandals settled down in the Empire, and
the Huns crossed the frontiers.
The dynastical continuity did not stop the political
rivalry between partisans from either Emperors.
But, despite the rulers’ tender age and the influence
from their generals and ministers, it was extremely
important for an ephemeral political stability, in these
extremely difficult times for the Roman Empire.
During this period, there were less uprisings than
previously. Effectively, after seeing a Constantinian
and Valentinian dynasty, the fifth century saw a Theodosian
dynasty. Both interconnected through the marriage
of their members.
There begins to rise a feeling of monarchic loyalty,
despite a series of troubles. The best proof of this is
that, in spite of all the military and political shortage,
the sons of Theodosius I died of natural causes.
The family idea was sufficiently strong, from one
dynasty to another, in order to create a bond through
matrimony. Valentinianus unites his son, Gratian, then
aged sixteen, with the granddaughter of Constantine,
aged thirteen. And Theodosius, in his turn, espoused
Valentinianus’ daughter.
Slowly there arrives in the vast Imperial regions a
respect for the Emperor as supreme ruler. That is why
we cannot consider ineffective the efforts of the dinasties
from the Lower Empire to regularize the transfer of
power, a heritage the medieval kings will make the most
of, to legitimize and consolidate their kingdoms.
A new capital, Constantinople, an ancient Byzantium
Greek colony, is made permanent. Its political,
economical and social life is little by little fortifying
itself, even competing with Rome. Constantine’s idea
was to weaken the uncontrollable Roman Senate, to establish
a political/economical axis closer to the Balkans,
protecting the area against a future Persian invasion.
Constantino e o Império no séc. IV
rhaa 11 35
Referências
CARLAN, Cláudio Umpierre. Moeda e poder em Roma, um mundo em
transformação. (Coins and power in Rome, a changing world). PhD Thesis
at UNICAMP, December 2007.
CARVALHO, Margarida Maria de. Gregório de Nazianzo e a polêmica em
torno da restauração pagã de Juliano. In: SILVA, Gilvan Ventura.
MENDES, Norma Musco (org.). Repensando o Império Romano.
Perspectiva socioeconômica, política e cultural. Rio de Janeiro: Mauad
Editora, 2006.
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Calico, miembro de La Internacional Associatión of Professional
Numismatics. Barcelona, 2002, p. 321.
Codex Justinianus, lib. 13, it. 12, par. 2. CORPUS JURIS CIVILIS
(CODEX) DN JUSTINIANI SACRATISS. Libri XII. Basilae
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FUNARI, Pedro Paulo Abreu and CARLAN, Cláudio Umpierre.
Arqueologia clássica e numismática. Textos Didáticos Series, n. 62.
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FUNARI, Pedro Paulo Abreu. Grécia e Roma: vida pública e vida privada.
Cultura, pensamento e mitologia, amor e sexualidade. 2nd ed. São
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EUSEBIUS PAMPHILI, Bishop of Cesarea. De Vita Constantini. V. 7.
Lib. I. Leipzig: Text from Edition I. A. Heikel, 1902.
LACTANTIUS. De Mortibus Persecutorum. Paris: Ed. J. Moreau, 1954.
MUSEU NACIONAL D’ARTE DE CATALUNYA. Guia del Gabinet
Numismàtic de Catalunya. Directed by Marta Campo. Barcelona:
MNAC, 2007.
THE ROMAN IMPERIAL COINAGE. (RIC). Edited by Harold
Mattingly, C.H.V. Sutherland, R.A.G. Carson. V. VI, VII, VIII.
London: Spink and Sons Ltd, 1983.
Constantine’s reform basis were kept by his successors.
The alliance with the Church, a legitimate heir to
Christ and the Empire, became even stronger. With
that it is formed one of the basis for the medieval
political thought. The Sovereign Pontiff, bishop of
Rome, and the barbarian/Germanic dinasties.
Acknowledgements
Campinas State University, especially to Pedro
Paulo Abreu Funari, for the opportunity of exchanging
ideas; and Maria Beatriz Florenzano, Ciro Flamarion
Santana Cardoso, Margarida Maria de Carvalho, Vera
Lúcia Tosttes, Rejane Maria Lobo, Eliane Rose Nery.
The responsibility for the ideas is solely the author’s.


COPIRIGHT DEVIDO A CAMPINAS UNIVERSITY.

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